Čtyři tisíce týdnů
- Máme strašně málo času
- S rostoucí ekonomikou se nezdáme méně zaneprázdnění, ale naopak
- Místo toho, abychom věnovali čas podstatným věcem, produktivita jen uvolňuje čas na věci, které stejně dělat nechceme
1. kapitola
- Čas je abstraktní, většinu lidské existence se lidé neorientovali na čas, ale na úkoly
- Vnímáme čas v dnešní době jako zdroj, který musíme co nejefektivněji využít, potom se nás ale zmocňují obavy a ve výsledku nežijeme přítomností
- „Produktivita“ může v určitém smyslu fungovat jen jako zvládací mechanismus pro nepříjemné emoce, pro úzkost z nedostatku kontroly
- „Efektivním“ zužitkováním času jsme zdánlivě efektivnější, ale nemáme čas na přemýšlení, jestli to, co děláme, chceme opravdu dělat
- Je potřeba přijmout realitu, že nejde stihnout všechno, nejde získat svobodu od těžkých rozhodnutí
2. kapitola
- Snažíme se zvládnout „všechno“, i když to není v našich silách,k a pak se za to viníme – nechceme připustit, že musíme určité věci obětovat, abychom mohli dělat něco jiného
- „past efektivity“ – čím více času si efektivitou uvolníme, tím více nových věcí si naložíme
- „existenciální zahlcení“ – čím více nových možností člověk zkouší, tím více jich chce zkusit dál
- Produktivita dává přednost méně významným úkolům, protože se zdají být lepší, zatímco důležité a náročné úkoly odkládá, jelikož vyžadují „více soustředění“, atp.
- Pokud nevýznamné úkoly vyřídíme rychleji, nezbyde více času na důležité věci, ale zpravidla přibyde těch nevýznamných
- Pohodlnost často nepomůže se získáním času navíc, ale zbaví danou činnost své důležitosti a uspokojivosti – pohodlnost není vše
3. kapitola
- Žít život naplno znamená přijmout jeho konečnost
- V kontrastu přístupu k životu jako k nároku stojí i přístup, kdy je život dar – poskytuje možnost volby, i když žádnou volbu nabídnout nemusel, a život bez rozhodování postrádá smysl
4. kapitola
- Z dlouhodobého hlediska všichni prokrastinujeme všechno ostatní – otázka není, jak neprokrastinovat, ale jak prokrastinovat chytře
3 principy
-
„Zaplatit sám sobě“ – vyhradit si čas na důležité věci, bez ohledu na důsledky (lidé často selhávají v dlouhodobém plánování)
-
„Nerozdělávat spoustu věcí“ – stanovit si max. 3 věci, na kterých člověk bude pracovat, zbytek počká, až se uvolní místo
-
„Odmítnutí středních priorit“ – odmítnout věci, které jsou sice zajímavé, ale nemají pro nás dostatečnou hodnotu – není problém odmítnout věci, které dělat nechceme, ale věci, které dělat chceme, ale s ohledem na jeden život je nemůžeme stihnout
-
Špatná prokrastinace je zvládací mechanismus, kterým chce člověk zastínit realitu, aby ji nemusel konfrontovat – řešení je realitu přijmout
-
Závazek je lepší, jelikož uzavírá ostatní možnosti a srovnávání fantazií s realitou, to snižuje úzkost a ostatní negativní emoce
-
Dělat něco je lepší než nedělat nic, jelikož během nicnedělání máme zaručený neúspěch
-
Fantazie a realita se často vylučují, ale člověk se nechce vzdávat „zadních vrátek“
5. kapitola
- To, čemu věnujeme pozornost, určuje naše vnímání reality, a celý náš život – pozornost tvoří samotné prožívání života
- Rozptýlení znamená, že se člověk ve skutečnosti nerozhoduje, rozhodují za něho vnější síly
- Plná kontrola nad pozorností je nemožná, a také nežádoucí – některá rozptýlení jsou potřebná pro přežití a pro dobrý život
- Kvalita života je tím pádem do určité míry ovlivněna tím, jak dobře dokážeme směřovat svoji pozornost
- Sociálním sítím jde jen o pozornost, tu si získávají různými nekalými praktikami, které jejich uživatele poškozují nejen na čase
6. kapitola
- Rozptylování u nepříjemných zkušeností nevede ke zmírnění bolesti, k tomu vede přijetí bolesti
- Nuda není postrádání zájmu o věci, ale nepříjemný pocit při konfrontaci s vlastními limity, který se snažíme řešit tím, že unikneme někam, kde limity nejsou
- Součástí řešení je přijetí, že rozptylování je součástí našeho života, a přijetí faktu, že řešení na bolesti způsobené realitou neexistuje
7. kapitola
- Plánování má zaručit, že věci půjdou přesně podle plánu – to ale není možné zaručit, a tak je chorobné plánování spíš ke škodě[1]
- Čas nevlastníme, ale očekáváme, že ho budeme mít – nemůžeme s jistotou říct, že budeme moci určitý čas plně využít
- Budoucnost nedokážeme ovlivnit, můžeme jen činit kroky pro to, že pravděpodobněji nastane
8. kapitola
- Spoustu lidí obětuje přítomnost ve prospěch budoucnosti, tak to ale dělají třeba celý život – odmítají žít v přítomnosti kvůli budoucímu cíli
- „kauzální katastrofa“ – důkaz (ne)správnosti výchovy je prý to, jaký dospělý z dítěte vyroste
- Obavy budoucnosti by neměly automaticky dostat přednost před přítomností
- „Prodávání“ času vede k jeho instrumentalizaci
- Když se člověk žene za budoucností, nemusí konfrontovat, že spokojenost ještě nenastala, a s tím i nepříjemné pocity
- Každý moment může být poslední, my ale nevíme, který moment poslední bude
- Keynes řekl, že člověk se odkládáním spokojenosti snaží zajistit si nesmrtelnost, platí za to ale neprožíváním přítomnosti
- Nejde „být více v přítomnosti“ – člověk je v přítomnosti pořád, a snaha „být více v ní“ jen od jejího prožívání odvádí
9. kapitola
- V dnešní době pracujeme i ve volném čase
- Koníčky jsou v dnešní době „trapné“, protože neprodukují hodnotu – to by ale ani nemělo být jejich účel
10. kapitola
- Netrpělivost a snahy „popohnat čas“ obvykle vyústí v přesný opak
- Čím rychlejší technologie máme, tím více nás utvrzují v přesvědčení, že můžeme svůj čas ovládat, a o to nepříjemnější je střet s realitou
- Čím rychlejší se snažíme být, tím rychlejší chceme být potom – může se to přehoupnout v závislost, té se člověk zbaví tím, že konfrontuje realitu, že nemůže čas a svět urychlit
11. kapitola
- Trpělivost umožňuje se naplno vnořit do reality
- Spoustu problémů by se daly vyřešit s pomocí trpělivosti – to bychom si ale museli přiznat, že nemáme nad situací kontrolu
3 zásady trpělivosti
- Pěstovat si zálibu v řešení problémů – bez nich nemá život smysl, život je v podstatě řešení problémů
- Umět si na práci vyhradit jen určitý čas – pocit „energie“ s blížícím se koncem je známka netrpělivosti; tím, že se člověk v tento moment zastaví, trpělivost posiluje a umožní mu se k práci vracet dlouhodobě
- Originalita vede přes neoriginalitu – nejde být ze začátku úplně originální, originalita přichází až s časem, kdy se člověk věnuje jedné věci
12. kapitola
- Nezáleží jenom na tom, jestli máme čas my, ale jestli mají čas i ostatní
- Větší svoboda ve smyslu nakládat s časem, jak chceme, nese jako oběť odloučení se od ostatních
- Výzkumy prokázaly negativní korelaci mezi počtem Švédů, kteří si vzali volno najednou a předepsanými antidepresivy
13. kapitola
- Z hlediska vesmíru jsme bezvýznamní – myslíme si ale sami opak
- Spousta lidí si klade velké nároky na svoji vlastní významnost, kterých pravděpodobně nemůže, ale ve skutečnosti ani nechce dosáhnout (vyžadovalo by to velké oběti i jinde)
- Možná by bylo dobré své nároky snížit a najít smysl v běžnějších věcech
14. kapitola
- Přijmutí reality doprovází zřeknutí se svých fantazií, na oplátku nám to ale dovolí žít život tady a teď
- Přijetí reality naše problémy neodstraní, ale dovolí nám proti nim bojovat efektivně, nebo je alespoň přijmout
Pět otázek
-
„Preferujete pohodlí i v oblastech, které vyžadují mírné nepohodlí?“ – dávat přednost nepohodlným věcem, jelikož ty značí, že překonáváme sami sebe
-
„Poměřujete svoji práci standardy produktivity či výkonu, kterým nelze dostát?“ – nesnažit se o nerealistické standardy pomocí „produktivity“, ale vybrat si pár věcí, které jsou smysluplné
-
„V jakých ohledech ještě musíte přijmout fakt, že jste tací, jací jste, a ne takoví, jací si myslíte, že byste měli být?“ – tlak na to „stát se někým“ není moc udržitelný, a navíc popírá fakt, že by si člověk měl užívat čas i v přítomnosti, ne jen pracovat pro budoucnost, která nikdy nemusí přijít
-
„Ve kterých oblastech života se stále držíte při zdi a čekáte, až si budete jisti, že víte, co děláte?“ – většinu času si člověk bude myslet, že neví, co dělá, a proto má věci dělat i přes tenhle pocit
-
„Jak byste nakládali s časem, kdyby vás tolik netrápilo, jestli uvidíte výsledky své práce?“ – možná stačí jen to, abychom dělali to, co nás baví a pomáhá to i někomu, než abychom se hnali za nesplnitelnými cíli
-
Je potřeba se vzdát naděje – ta nás totiž brzdí, je to další očekávání
10 tipů pro smíření s konečností
- Brát produktivitu jako konečný zdroj, který nelze donekonečna vylepšovat
- Mít omezený počet věcí, co je za den potřeba udělat
- Pevně si stanovit pracovní dobu
- Pracovat postupně, nedělat na spoustě věcí naráz
- Mít rozdělaný jen jeden projekt pracovní a jeden ve volném čase
- Předem si vybrat, co člověk zanedbá – při vědomém rozhodnutí se, že člověk určité věci zanedbá na úkor druhých, člověk nepociťuje takovou úzkost a vinu, jelikož si vybral, co nebude zvládat
- Vést si seznam věcí, co člověk za den udělal – je důležité si připomínat úspěchy, jelikož práce nikdy neskončí
- Zaměřit se jen na jeden aktivismus po delší časový úsek
- Používat jednoúčelové technologie pro zamezení rozptýlení
- Hledat novost v běžných situacích
- Být více zvědaví, nefixovat se jen na výsledek, který chceme my
- Být spontánně štědří hned – později si už čas pravděpodobně nenajdeme
- Praktikovat „nicnedělání“ – najít komfort i v tom nic nedělat